مجتمع آموزشی موعود، نتايج كليدي و مجموعهاي متوازن و اولويتبندي شده از نتايج را شناسايي و درك ميكند و نيازهاي كوتاهمدت و بلندمدت دانش آموزان و اولیا يا فراتر از نيازهاي آنان را برآورده می سازد و بر اساس این نیازها، استراتژيها و خطمشيهاي پشتيبان را تعيين و جاري ميسازد .
مجتمع آموزشی موعود، دانش آموز را علت اصلي وجود خود ميداند و با تكيه بر قابليتهاي خود ميكوشد تا نيازها و انتظارات دانش آموز و اولیا را درك و پيش بيني كنند.
مدیریت مدرسه، با ايفاي نقش به عنوان الگو، الهام بخش کادر و معلمین هستند، ارزشها و اصول اخلاقي را پاس ميدارند و به مسئوليتهاي اجتماعي خود متعهدند و فرهنگي را ايجاد ميكنند كه با يادگيري، نوآوري، رفتار اخلاقي، پاسخگويي و تعهد، دستيابي به نتايج پايدار را براي مدرسه از طريق روشهاي نوين مقدور ميسازند.
مدیریت مدرسه، به منظور خلق ارزش براي دانش آموزان و اولیا و دستيابي به نتايجي متوازن و پايدار، به وسيله فرآيندهایي ساخت يافته و همسو با استراتژيهایی كه بعضا فراتر از مرزهاي مدرسه نيز ميروند، با شناسايي ريسكها و اتخاذ تصميمهایي مبتني بر واقعيتها، عمل ميکند.
مجتمع آموزشی موعود، مهارتها و شايستگيهاي مورد نياز براي دستيابي به ماموريت، چشم انداز و اهداف خود را ميشناسد و با ارجگذاري بر سرمايههاي انساني، فرهنگي را در مدرسه ايجاد ميكند كه در آن مهارتها، استعدادها و خلاقيت کادر و معلمین توسعه يافته و توانمندي آنها براي دستيابي متوازن به اهداف تربیتی مدرسه و همچنین اهداف شخصي آنان ارتقا يابد.
مجتمع آموزشی موعود، از طريق یادگیری مستمر و نظاممند و با هدايت اخلاقيات دانش آموزان و اولیا خود، ارزش ميآفريند و عملكرد خود و دانش آموزان را بهبود ميبخشد.
مجتمع آموزشی موعود ، شركاي استراتژيك خود را شامل دانش آموزان، اولیا، جامعه، ،موسسات و نهادهاي آموزشي و سازمانهاي غيردولتي، بر اساس نيازهاي مدرسه، قوتها و قابليتهاي مكمل، شناسایي كرده و جهت دستيابي به موفقيت پايدار و دوجانبه، روابطي مبتني بر گشودگي، احترام متقابل و اعتماد را جستجو، ايجاد و حفظ ميكند.
مجتمع آموزشی موعود ، به حفظ ارزشهاي اخلاقي و رعايت قوانين و مقررات پايبند است و از رفتار مبتني بر بالاترين احکام و اخلاق اسلامی و درستكاري كاركنان اطمينان داشته، و در قبال دانش آموزان و اولیا و جامعه؛ شفاف، پاسخگو و مسئوليتپذير میباشد.
معیارهای اصلی استاندادردهای مجتمع آموزشی موعود
دومین جزء که منبعث از اصول 8 گانه سرآمدی می باشد، “معیارهای اصلی استانداردهای مجتمع آموزشی موعود ” است که در دو سرفصل کلی و شامل 7 معیار میباشد.
الف – عملکرد شامل:
معیار 1: رهبري و استراتژي با 6 زیر معیار؛
معیار 2: کادر و معلمین با 5 زیر معیار؛
معیار 3: مشارکت ها و منابع با 3 زیر معیار؛
معیار 4: فرآیند ها با 4 زیر معیار؛
ب – نتایج شامل:
معيار 5: نتایج دانش آموزان و اولیا با دو شاخص برداشتی و عملکردی؛
معيار 6: نتايج کادر و معلمین با دو شاخص برداشتی و عملکردی؛
معيار 7: نتايج مسئوليتهای اجتماعی با دو شاخص برداشتی و عملکردی؛
ارتباط بین معیارها از یک الگوی شبکه ای و چند بعدی پیروی میکند به نحوی که معیارها و زیرمعیارهای مدل باهم و به صورت شبکه ای مرتبط می باشند.
تشریح معیار های اصلی استاندارد مجتمع آموزشی موعود
1:رهبري و استراتژي
مدیریت مدرسه، با ايفاي نقش رهبری به عنوان الگو، الهام بخش کادر و معلمین است، ارزشها و اصول اخلاقي را پاس ميدارد و به مسئوليتهاي اجتماعي خود متعهد است و با تعيين جهت گیری کلی، آينده را به تصوير كشيده و براي تحقق اهداف تعلیم و تربیت؛ دانش آموزان، اولیا، معلمین و کادر مدرسه را سهيم كرده و نيازهاي آنان را بطور متوازن برآورده ميكند و ماموريت و چشم انداز خود را از طريق توسعه يك استراتژي متمركز بر دانش آموزان به اجرا در مي آورد.
2: کادر و معلمین
مجتمع آموزشی موعود ، با ارجگذاري بر سرمايههاي انساني، فرهنگي را در مدرسه ايجاد ميكند كه در آن مهارتها، استعدادها و خلاقيت کادر و معلمین توسعه يافته و توانمندي آنها براي دستيابي متوازن به اهداف تربیتی مدرسه و همچنین اهداف شخصي آنان ارتقا يابد و از طريق ارزشهاي مشترك، پاسخگويي، اصول اخلاقي و فرهنگ اعتماد و گشودگي را پرورش ميدهد، اهداف شخصي و جمعی را با اهداف نظام تعلیم و تربیت همسو ميكند و با برقراري توازن مسئولانه كار- زندگي، اطمينان مي يابد كه معلمین و کادر تمام توانشان را در محيط مدرسه به كار ميگيرند تا در موفقيت مستمر خود و مدرسه سهيم باشند.
3: مشارکت ها و منابع
مجتمع آموزشی موعود ، میداند كه موفقيت به مشارکتهاي اثربخش وابسته است و با ايجاد شبكههاي گستردهاي از شركا، امكان شناسايي فرصتهاي بالقوه مشارکت را فراهم ساخته، قابليتها و توانايی مدرسه را در خلق ارزش براي دانش آموزان، تقويت ميكند و براي دستيابي به اهداف مشترك و منافع متقابل، با به اشتراك گذاشتن تخصص، منابع و دانش، از يكديگر حمايت ميكنند.
4: فرآیند ها
مجتمع آموزشی موعود ، به منظور خلق ارزش براي دانش آموزان و اولیا و دستيابي به نتايجي متوازن و پايدار، به وسيله فرآيندهایي ساخت يافته و همسو با استراتژيهای كه بعضا فراتر از مرزهاي مدرسه نيز ميروند؛ عمل ميکند. همچنین شاخصهاي معناداري را براي عملكرد فرآيندها و دستاوردهاي مرتبط تعريف ميكند و با اندازهگيري، تفسير و تحليل آنها فرصتهاي نوآوري را شناسايي كرده و معلمین و مربیان خود را در بازنگري، بهبود و بهينه سازي مستمر فرآيندهاي مدرسه بطور فعال مشاركت ميدهد.
5: نتایج دانش آموزان و اولیا
معيار نتايج دانش آموزان و اولیا نشان ميدهد که مجتمع آموزشی موعود در رابطه با جاري سازي موفق استراتژی و خطمشیهای پشتیبان مبتنی بر نيازها و انتظارات دانش آموزان و اولیا به چه نتايجي دست يافتهاست. برداشتهاي دانش آموزان و اولیا، شاخصهاي عملكردي و دستاوردهای مرتبط با رويكردها را در دورههاي زماني متناسب، اندازهگيري و تحليل میشود.
6: نتايج کادر و معلمین
معيار نتايج کادر و معلمین، نشان ميدهد که مجتمع آموزشی موعود در رابطه با جاري سازي موفق استراتژی و خطمشیهای پشتیبان مبتنی بر نيازها و انتظارات کادر و معلمین و اجراي رويكردهاي مرتبط با مديريت منابع انساني به چه نتايجي دست يافتهاست. برداشتهاي کادر و معلمین، شاخصهاي عملكردي و دستاوردهای مرتبط با رويكردها را در دورههاي زماني متناسب، اندازهگيري و تحليل میشود.
معيار نتايج مسئوليتهای اجتماعی، نشان ميدهد که مجتمع آموزشی موعود در رابطه با جاري سازي موفق استراتژیها و خطمشیهای پشتیبان و اجراي رويكردهایي به منظور تحقق مسئوليتهاي اجتماعي، به چه نتايجي دست يافتهاست. برداشتهاي ذینفعان، شاخصهاي عملكردي و دستاوردهای مرتبط با رويكردها در دورههاي زماني متناسب، اندازهگيري و تحليل میشود.