
سئوال بسیاری از دوستان و همکاران و اولیای گرامی از بنده این ست :
رویکرد شما در دبستان موعود چیست؟
رفتارگرا ، شناختی ، تربیت اسلامی ، کیفی گلاسری ، مونته سوری ، مدارس IB و …
لطفا به این سه بخش دقت فرمایید :
بخش اول :
می خواهم بسیار ساده هم شما را با رویکردهای بالا آشنا کنم و هم با رویکرد دبستان موعود.
به جمله های زیر توجه فرمایید. این جملات بیانگر دوره های مختلف پیشرفت علم انسان شناسی می باشد:
انسان برای آن چیزی ست که برای آن تربیت شده است.( سال 1940 میلادی)
انسان برای آن چیزی ست که برای آن تقویت شده است.(سال 1970 میلادی)
انسان برای آن چیزی ست که برای آن انتخاب شده است.(سال 2000 میلادی)
انسان برای آن چیزی ست که برای آن خـلق شده است. ( سال ؟ )
هر کدام از جمله های ذکر شده را می توان با یکی از رویکردهای آموزشی رایج مرتبط کرد:
تربیت : رفتاری و …
تقویت : مونته سوری ، شناختی و …
انتخاب : مدارس کیفی ، فراشناختی و ..
خلق : ….???
واقعا انسان برای چیست ؟
به این آیه از کلام الله مجید توجه فرمایید:
« وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً »
به این کلام از عارف کبیر “ابن عربی“ هم دقت فرمایید:
« انسان کامل تمام صفات حسنه را داراست که همه ناشی از ذات الهی است و افعالش همانند افعال خداست »
پیشنهاد بنده به تمامی همکاران تفکر در مورد جمله چهارم است.
” انسان برای آن چیزی ست که برای آن خــلـق شده است “
بخش دوم :
به این مورد هم دقت فرمایید و اندکی تامل نمایید ؛ کودک 7 ساله عزیزی که امروز به مدرسه ما می آید ، در سن 40 سالگی در چه سالی زندگی می کند :
2050 میلادی
1430 شمسی
دانشمندان پیش بینی هایی برای پیشرفت علوم تا سال 2030 دارند ولی اکثر قریب به اتفاق سال 2030 به بعد را غیر قابل پیش بینی می دانند.
مدیر ارشد شرکت مخابراتی “سافت بانک” پیش بینی می کند تا ۲۰۴۰ میلادی جمعیت روبات ها از انسان ها بیشتر شود.
وقتی به این حدیث شریف از مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تامل می کنیم متوجه می شویم که چه کار سختی در پیش داریم :
« بچه هایتان را به نسل خودتان تربیت نکنید نسل شما گذشته است به نسل های آینده تربیت کنید.»
بخش سوم:
موضوع مهم دیگری داریم به نام « آموزش کتاب های درسی مصوب آموزش و پرورش »
با توجه به واقعیات آموزشی جامعه ما آیا می شود آن را نادیده گرفت و آیا این کار رفتن به راه خطا نیست…؟
به نظر ما در دبستان موعود کتاب های درسی یک واقعیت در نظام آموزش و پرورش است که مهم و قابل توجه است و با شیوه های کاملا تخصصی و خلاقانه و با احترام به توانایی ها و تفاوت های فردی باید تدریس شوند.
جمع بندی :
با توجه به مطالب گفته شده آیا ضروری ست که حتما یکی از رویکردهای موجود را انتخاب کرد و فقط با همان رویکرد به پیش رفت.
ما تربیت اسلامی را مثبت نگری ، نشاط ، تلاش مداری ، کارآفرینی ، مسئولیت پذیری ، سلامت روح و روان و دین مداری تعریف می کنیم.
ما مدرسه شناختی را مهارت استفاده از ذهن و درگیر شدن فکر تعریف کنیم و تلاش می کنیم بیش از این باشیم.
ما در آینده به خالقان دیجی کالا و اسنپ و احتمالا چیزی فراتر از این ها نیاز داریم…
ما به نسلی “خلق کننده” نیاز داریم.
*نام و نام خانوادگی:
محسن نظری زاده
تحصیلات:
( کارشناسي ارشد MBA دانشگاه شهيد بهشتي )
*سوابق شغلی مرتبط :
- از موسسین مجمع علمی دانش آموزان نمونه از سال 1378
- مدیر مجمع علمی دانش آموزان نمونه از سال 81 الی 83
- از موسسین موسسه میعاد دانش پژوهان از سال 83
- از موسسین دبیرستان پسرانه موعود از سال 84
- مسئول و مشاور پایه دوم در دبیرستان موعود از سال 84 الی 87
- مسئول و مشاور پایه اول در دبیرستان موعود در سال 88-87
- معاون آموزش و مسئول المپیاد دبیرستان از سال 88 الی 90
- مسئول و مشاور پایه سوم در سال های 90-91 و 92-93
- مدیر داخلی دبیرستان موعود از سال 91 تا94
*دوره ها و گواهی نامه های مرتبط :
آشنایی کامل با مهارت های موفقیت تحصیلی –– گذراندن دوره مقدماتی تئوری انتخاب – گذراندن دوره حرفه ای مدیریت زمان و مهارت حل مسئله – دارای گواهی نامه دوره تندخوانی شریف
*سوابق شغلی غیر مرتبط :
- عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران از سال 86
- دارنده پایه 2 نظارت و اجرای در رشته مهندسی عمران از سازمان نظام مهندسی استان تهران
- مهندس مجری پروژه ساختمان نیکان خ وزرا در سال های 79 و 80
- مدیر پروژه ساختمانی شرکت عصر دانش افزار در پارک فن آوری پردیس در سال 81