سئوال بسیاری از دوستان و همکاران و اولیای گرامی از بنده این است:
رویکرد شما در دبستان موعود چیست؟
رفتارگرا ، شناختی ، تربیت اسلامی ، کیفی گلاسری ، مونته سوری ، مدارس IB و …
لطفا به این سه بخش دقت فرمایید :
بخش اول :
میخواهم بسیار ساده هم شما را با رویکردهای بالا آشنا کنم و هم با رویکرد دبستان موعود.
به جملههای زیر توجه فرمایید. این جملات بیانگر دوره های مختلف پیشرفت علم انسان شناسی میباشد:
انسان برای آن چیزی ست که برای آن تربیت شده است. (سال ۱۹۴۰ میلادی)
انسان برای آن چیزی ست که برای آن تقویت شده است. (سال ۱۹۷۰ میلادی)
انسان برای آن چیزی ست که برای آن انتخاب شده است. (سال ۲۰۰۰ میلادی)
انسان برای آن چیزی ست که برای آن خـلق شده است. ( سال ؟ )
هر کدام از جملههای ذکر شده را میتوان با یکی از رویکردهای آموزشی رایج مرتبط کرد:
تربیت : رفتاری و …
تقویت : مونته سوری ، شناختی و …
انتخاب : مدارس کیفی ، فراشناختی و ..
خلق : ….???
واقعا انسان برای چیست ؟
به این آیه از کلام الله مجید توجه فرمایید:
« وَ إِذْ قالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً »
به این کلام از عارف کبیر “ابن عربی“ هم دقت فرمایید:
« انسان کامل تمام صفات حسنه را داراست که همه ناشی از ذات الهی است و افعالش همانند افعال خداست »
پیشنهاد بنده به تمامی همکاران تفکر در مورد جمله چهارم است.
” انسان برای آن چیزی ست که برای آن خــلـق شده است “
بخش دوم :
به این مورد هم دقت فرمایید و اندکی تامل نمایید ؛ کودک ۷ ساله عزیزی که امروز به مدرسه ما می آید ، در سن ۴۰ سالگی در چه سالی زندگی می کند :
۲۰۵۰ میلادی
۱۴۳۰ شمسی
دانشمندان پیش بینی هایی برای پیشرفت علوم تا سال ۲۰۳۰ دارند ولی اکثر قریب به اتفاق سال ۲۰۳۰ به بعد را غیر قابل پیش بینی میدانند.
مدیر ارشد شرکت مخابراتی “سافت بانک” پیش بینی میکند تا ۲۰۴۰ میلادی جمعیت روباتها از انسانها بیشتر شود.
وقتی به این حدیث شریف از مولای متقیان حضرت علی علیه السلام تامل می کنیم متوجه می شویم که چه کار سختی در پیش داریم :
« بچههایتان را به نسل خودتان تربیت نکنید نسل شما گذشته است به نسلهای آینده تربیت کنید.»
بخش سوم:
موضوع مهم دیگری داریم به نام « آموزش کتاب های درسی مصوب آموزش و پرورش »
با توجه به واقعیات آموزشی جامعه ما آیا می شود آن را نادیده گرفت و آیا این کار رفتن به راه خطا نیست…؟
به نظر ما در دبستان موعود کتاب های درسی یک واقعیت در نظام آموزش و پرورش است که مهم و قابل توجه است و با شیوه های کاملا تخصصی و خلاقانه و با احترام به توانایی ها و تفاوت های فردی باید تدریس شوند.
جمع بندی :
با توجه به مطالب گفته شده آیا ضروری ست که حتما یکی از رویکردهای موجود را انتخاب کرد و فقط با همان رویکرد به پیش رفت.
ما تربیت اسلامی را مثبت نگری ، نشاط ، تلاش مداری ، کارآفرینی ، مسئولیت پذیری ، سلامت روح و روان و دین مداری تعریف میکنیم.
ما مدرسه شناختی را مهارت استفاده از ذهن و درگیر شدن فکر تعریف کنیم و تلاش می کنیم بیش از این باشیم.
ما در آینده به خالقان دیجی کالا و اسنپ و احتمالا چیزی فراتر از اینها نیاز داریم…
ما به نسلی “خلق کننده” نیاز داریم.
نام و نام خانوادگی
محسن نظری زاده
تحصیلات
- کارشناسي ارشد MBA دانشگاه شهيد بهشتی
سوابق شغلی مرتبط
- از موسسین مجمع علمی دانش آموزان نمونه از سال ۱۳۷۸
- مدیر مجمع علمی دانش آموزان نمونه از سال ۸۱ الی ۸۳
- از موسسین موسسه میعاد دانش پژوهان از سال ۸۳
- از موسسین دبیرستان پسرانه موعود از سال ۸۴
- مسئول و مشاور پایه دوم در دبیرستان موعود از سال ۸۴ الی ۸۷
- مسئول و مشاور پایه اول در دبیرستان موعود در سال ۸۸-۸۷
- معاون آموزش و مسئول المپیاد دبیرستان از سال ۸۸ الی ۹۰
- مسئول و مشاور پایه سوم در سال های ۹۰-۹۱ و ۹۲-۹۳
- مدیر داخلی دبیرستان موعود از سال ۹۱ تا۹۴
دوره ها و گواهی نامههای مرتبط
- آشنایی کامل با مهارتهای موفقیت تحصیلی
- گذراندن دوره مقدماتی تئوری انتخاب
- گذراندن دوره حرفهای مدیریت زمان و مهارت حل مسئله
- دارای گواهینامه دوره تندخوانی شریف
سوابق شغلی غیر مرتبط
- عضو سازمان نظام مهندسی استان تهران از سال ۸۶
- دارنده پایه ۲ نظارت و اجرای در رشته مهندسی عمران از سازمان نظام مهندسی استان تهران
- مهندس مجری پروژه ساختمان نیکان خ وزرا در سال های ۷۹ و ۸۰
- مدیر پروژه ساختمانی شرکت عصر دانش افزار در پارک فن آوری پردیس در سال ۸۱